Op donderdag 21 oktober ging ik met mijn Werkplekschool naar Diksmuide. Ter voorbereiding op de les wereldoriëntatie ging het vierde leerjaar naar de IJzertoren en de dodengang. 
We vertrokken om 9u30 richting Diksmuide. De leerlingen waren zeer uitgelaten. Enkele leerlingen vertelden mij weetjes over de IJzertoren. Het was leuk om te zien dat de leerlingen interesse hebben voor dat thema. Rond 10u15 kwamen we aan in Diksmuide. Het vierde leerjaar werd opnieuw gesplitst in de A en de B klas. Ik ging mee met mijn klas. We kregen eerst buiten een rondleiding. Om aan de IJzertoren te geraken moesten we eerst over een brug. De gids zei ons dat de brug gevaarlijk was. De leerlingen moesten een treintje vormen. Ze moesten elkaar goed vasthouden. Toen de leerlingen over de brug liepen ontploften er bommen. Dat was natuurlijk niet echt maar de leerlingen vonden dat zeer leuk. Als we over de brug waren kregen we uitleg over de IJzertoren. We hadden een zeer goede gids. Hij betrok alle leerlingen in zijn verhaal. Na een halfuur gingen we naar binnen. We gingen meteen naar het hoogste punt van de toren. Het was zeer mooi weer die dag dus we konden ver kijken.
We vertrokken om 9u30 richting Diksmuide. De leerlingen waren zeer uitgelaten. Enkele leerlingen vertelden mij weetjes over de IJzertoren. Het was leuk om te zien dat de leerlingen interesse hebben voor dat thema. Rond 10u15 kwamen we aan in Diksmuide. Het vierde leerjaar werd opnieuw gesplitst in de A en de B klas. Ik ging mee met mijn klas. We kregen eerst buiten een rondleiding. Om aan de IJzertoren te geraken moesten we eerst over een brug. De gids zei ons dat de brug gevaarlijk was. De leerlingen moesten een treintje vormen. Ze moesten elkaar goed vasthouden. Toen de leerlingen over de brug liepen ontploften er bommen. Dat was natuurlijk niet echt maar de leerlingen vonden dat zeer leuk. Als we over de brug waren kregen we uitleg over de IJzertoren. We hadden een zeer goede gids. Hij betrok alle leerlingen in zijn verhaal. Na een halfuur gingen we naar binnen. We gingen meteen naar het hoogste punt van de toren. Het was zeer mooi weer die dag dus we konden ver kijken.
Na de rondleiding in het museum was het al middag. Kenneth ( van 2 BALO) en ik speelden enkele spelletjes met de hele groep. Dat was zeer leuk. Alle kinderen deden mee en ze luisterden naar ons.
Na de middagpauze gingen we te voet naar de Dodengang. We maakten daar een ‘wandeling’ tussen de loopgraven. De leerlingen waren aan het lachen en het spelen. Volgens mij hadden ze geen besef van wat er daar gebeurd was. Na een uurtje kwam de bus ons ophalen. We keerden na een lange dag terug naar Kortrijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten